Το ΔΝΤ έπεσε έξω σε όλα (21/10/2012)
Πέσαμε έξω στους υπολογισμούς μας αναφορικά και με τους νομισματικούς πολλαπλασιαστές λέει το ΔΝΤ και επαναλαμβάνουν επίσης κατόπιν εορτής και αφότου η ζημιά έχει ήδη γίνει, εγχώριοι τραπεζικοί οργανισμοί, προβάλλοντας επιδεικτικά τις αναδρομικές μελέτες τους. Η ύφεση που προκλήθηκε από τις περικοπές ήταν πολύ μεγαλύτερη της αρχικώς εκτιμώμενης.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο νομισματικός πολλαπλασιαστής αναφέρεται στην επίπτωση που έχει στο ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν) η διοχέτευση ρευστότητας στην οικονομία ή αντιστρόφως όπως στην δική μας περίπτωση η απορρόφησή ή η στέρησή της από την οικονομική δραστηριότητα της χώρας.
Σύμφωνα λοιπόν με στοιχεία του ΔΝΤ οι αρχικές μελέτες έδειχναν ότι για κάθε 1 ευρώ μείωσης των κρατικών δαπανών, το ΑΕΠ θα συρρικνωνόταν κατά 0,5 ευρώ. Στην πραγματικότητα ο πολλαπλασιαστής αυτός έχει κινηθεί μεταξύ 0,9 και 1,7 ανάλογα με την πηγή των περικοπών. Με άλλα λόγια οι μειώσεις σε μισθούς, συντάξεις, κοινωνικές παροχές και άλλες δαπάνες του δημοσίου επιφέρουν όχι μόνο πολύ μεγαλύτερη ζημία από την αρχικώς υπολογιζόμενη αλλά και ανώτερη των δαπανών που περικόπτονται. Το μονοσήμαντο στράγγισμα της οικονομίας από την παροχή χρήματος στο σκέλος των δαπανών, με την παράλληλη αύξηση της φορολογίας στο σκέλος των κρατικών εσόδων προβάλλεται συνεχώς από το 2010 ως απαραίτητο προαπαιτούμενο, ώστε η εγχώρια ρευστότητα να διοχετευθεί στην αποπληρωμή εξωτερικών χρεών και να επιτευχθεί η ισοσκέλιση του κρατικού προϋπολογισμού (και το υπεκφεύγον πρωτογενές πλεόνασμα).
Ούτε όμως τα συνολικά μας χρέη είδαμε να μειώνονται παρά το κούρεμα (PSI), ούτε ο προϋπολογισμός να ισοσκελίζεται, ούτε και πρωτογενές πλεόνασμα να επιτυγχάνεται. Αντιθέτως, είδαμε τα αποτελέσματα της δραματικής συρρίκνωση της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας στην χώρα που για το 2013 αναμένεται να επιστρέψει σε επίπεδα του έτους 2004. Μια δεκαετία πίσω γυρίζουμε λοιπόν στο ονομαστικό ΑΕΠ, μόνο που τότε δεν είχαμε 1,5 εκατ. άνεργους Έλληνες. Αυτό πως ακριβώς το εκφράζεται με τους πολλαπλασιαστές σας; Αν βεβαίως σας απασχόλησε ποτέ το θέμα. Θα έπρεπε να είναι φανερό από την αρχή ότι σε μια έντονα υφεσιακή περίοδο του γενικότερου οικονομικού κύκλου και σε μια οικονομία σαν αυτή της Ελλάδος «η ύφεση με μαθηματική ακρίβεια θα γεννήσει και θα πολλαπλασιάσει περεταίρω την ύφεση». Κάθε κίνηση περιστολής δαπανών έχει τουλάχιστον το ισόποσο αρνητικό αποτέλεσμα στο ΑΕΠ ή και μεγαλύτερο όσο η ύφεση βαθαίνει.
Οι απώλειες σε αριθμούς αναστολής λειτουργίας καταστημάτων, εμπορικών ή άλλων μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων, καταρράκωσης κάθε οικοδομικής δραστηριότητας, δημιουργίας μιας στρατιάς ανέργων όλων των ηλικιών και πρωτίστως των νέων της πατρίδας μας, δεν αποτιμάται και δεν αντικατοπτρίζεται στους πολλαπλασιαστές ή στους αριθμούς συρρίκνωσης του ΑΕΠ.
Οφείλουμε να απαιτήσουμε την ουσιαστική και οριστική αναδιάρθρωση του χρέους ώστε να γίνει πραγματικά βιώσιμο σύμφωνα με τις σημερινές συνθήκες που αντιμετωπίζει η χώρα και να δώσει την ευκαιρία αναστολής κάθε περεταίρω μείωσης δαπανών. Παράλληλα, με έμφαση στον πρωτογενή τομέα της παραγωγικής δραστηριότητας να αρχίσει η επίπονη προσπάθεια ανάκαμψης. Ειδάλλως με το καθοδικό σπιράλ περικοπών όπως αυτές που προγραμματίζονται και το τελικό ύψος των οποίων μέχρι σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί (θα κυμανθεί κατ’ ελάχιστον στα 13,5 -18 Δισ. για την διετία 2013-2014), θα επιφέρει ακόμα μεγαλύτερη ζημία στο ΑΕΠ συρρικνώνοντας την οικονομία τουλάχιστον ισόποσα. Οι δε «παράπλευρες απώλειες» όπως αρέσκονται να τις ονομάζουν, θα είναι πλέον αδύνατο να αποτιμηθούν με οικονομικούς όρους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου